20 June 2011

Best Buy Beauty Tangani Masalah Kulit


Jerawat? Siapa tak tahu apa itu jerawat akan dikira hidup di zaman kuno yang tak tahu apa-apa. Sekarang ini budak kecil pun dah tahu apa itu jerawat. Bila nampak bonjol merah diselaputi cecair putih kekuningan di pipi atau dagu si ibu sudah semestinya tangan si kecil dah pandai nak memicitnya. Kan dah terbukti budak kecil pun tahu jerawat itu apa.

Berdasarkan pengalaman aku mengenai jerawat ialah, ia merupakan satu benjolan merah terdiri daripada saiz kecil dan besar hidupnya melekat pada kulit manusia tak kira sama ada di muka atau di badan. Tapi tempat kegemaran jerawat selalunya di muka. Pertumbuhan awal jerawat bermula daripada benjolan kecil yang berwarna pink. Kemudian ia membiak menjadi lebih besar dan warnanya juga akan bertukar menjadi warna merah. Masa ni pipi yang ada jerawat dah mula rasa berdenyut-denyut.

Selepas dua tiga hari, jerawat akan kelihatan lebih besar dan di dalam benjolannya sudah menampakkan warna putih kekuningan iaitu nanah. Orang cakap masa nilah jerawat dah nak masak. Bila sampai time ia mendidih, ia akan pecah dengan sendirinya sambil mengeluarkan nanah dan darah. Tapi ingat, jangan sesekali picit jerawat anda sebab nanti kuman dalam jerawat akan merebak ke bahagian kulit yang lain. Ini membuatkan jerawat anda menjadi lebih parah.

Punca terjadinya jerawat sangat banyak. Tapi saya cerita yang asas saja ya. Mari mula dengan punca yang pertama iaitu perubahan hormon. Tiap-tiap orang akan mengalami perubahan hormon dalam hidup mereka tak kira sama ada perempuan atau lelaki. Biasanya terjadi masa zaman remaja sebab masa ni peningkatan umur berlaku. Badan pun akan berubah bentuk dan saiz. Jadi, hormonnya tak berapa nak stabil dan akan menyebabkan jerawat mula tumbuh di muka dan badan.

Yang kedua faktor darah atau keturunan. Biasanya kalau mak atau ayah kita ada jerawat yang teruk kemungkinan besar kita akan mewarisi keturunan jerawat daripada mak ayah. Ini disebabkan darah yang mengalir dalam badan mak ayah ialah darah yang sama dalam badan kita. Kalau jerawat keturunan ni payah sikit nak betul-betul baik. Ia mungkin boleh dikurangkan dengan mengambil vitamin c atau ubat bunuh kuman jerawat.


Selain dari itu, jerawat juga boleh berpunca daripada makanan yang anda makan contohnya belacan, budu, makanan laut dan sebagainya. Kalau anda mempunyai kulit yang sensitif memang selalu dapat jerawat yang berpunca daripada pemakanan. Cara yang terbaik, makan sayur aje la.

Elakkan juga tekanan dalam hidup anda. Sebab apabila kita tertekan/stress dan mudah marah jerawat juga akan mudah membiak mengikut emosi kita. Contohnya orang yang banyak jerawat di dahi menandakan seseorang itu mudah tertekan.

Seterusnya antara faktor penting terjadinya pembentukan jerawat adalah penggunaan produk muka yang salah. Apabila kita menggunakan produk yang tidak sesuai dengan jenis kulit mulalah jerawat ni nak bertepek. Jadi amatlah penting untuk kita mengkaji kesesuaian sesuatu produk sebelum mencubanya. Jangan mudah terpengaruh dengan iklan-iklan yang menjanjikan wajah sempurna dalam sekelip mata. Nasihat lain tidak semestinya suatu produk itu mahal ianya akan menjanjikan jaminan.

Golongan perempuan mesti selalu susah hati kalau ada jerawat di muka kan? Kemudian mula la tempek bedak 4 inci tebal konon nya nak tutup jerawat. Muka berminyak dah tak hirau. Sedangkan punca terjadinya jerawat boleh juga disebabkan oleh bahan make up dan kulit muka yang berminyak. Liang roma kulit payah nak bernafas kalau bedak tebal. Lepas tu mula la minyak bertakung. Jerawat lagi lah suka bila kulit muka berminyak.

nota kaki: jangan lupa basuh muka sekurang-kurangnya 2-3 kali sehari. Ia boleh mengelakkan pembiakan jerawat interframe di muka anda!!


    Macam-Macam Ada:
    Chat Room:

    4 comments:

    1. follower yang ke 9 nih..
      sudi2 la singgah blog kter :)

      http://blogakuummi.blogspot.com/

      ReplyDelete
    2. sedih tau adik saya ada jerawat, hari2 cari info pasal nak buang jerawat...

      ReplyDelete
    3. cik chempaka bole try dis product.. really works~

      ReplyDelete
    4. If guna tanaka hilanglah jerawat tu.
      I dah guna 2thn ok..ok..sangat

      ReplyDelete